H I S T O R I A
Livsenergi och erfarenheter till salu! Om du orkar förändra ditt liv till det lite roligare.
Här följer en kort beskrivning av ett antal projekt där jag - Michael Ringvall varit inblandad och ibland totalansvarig.
Volvo lastvagnar. Att laga mat i hytten. Varm god mat. Visar hur mysigt och funktionellt det kan vara. Nordiska garn. Det är stickboom i Sverige och Nordiska industrier som behöver få hjälp att visa sig moderna och i tiden. Fotograferar professionella modeller i designade plagg i Nordiskas garner. Vinner pris i papperstävling för de trycksaker vi producerar. Järniakatalogen designas och hittar delvis ett nytt uttryck. Grummebolagen som har Family-Freshserien får ny design på sina förpackningar. Just då marknadens största kroppstvätt och hårvårdserier. Kampanjer för ELMIA. Jönköpings länsteater startar ett projekt som ska verka över flera år och länka dessa samman.Skapar en identitet som uttrycks på affischer, programblad, mappar, menyer mm.
A N D A S
Profilerar Volvo Lastvagnars tillbehörskatalog med ett nytt uttryck. Hittar på en symbol till Sveriges Bästa Konditorier. Finns fortfarande kvar. Skissar och jobbar för Renaults minilastvagnar, nya på svenska marknaden. Skapar kampanjer för Stiga hockeyspel och snowboards, men spelar mer hockey än nyttigt. Skapar logotyper för flera ”gourmetrestauranger” inom Resokoncernen. Marknadsför ett nyrenoverat hotell, krog och evenemangskomplex kallat Portalen. Skapar ett nytt uttryck och ny design för en krog som kallas Svarta Börsen. Det blir succé med guld i tävlingen Restaurang-Oscar och guldäggsdiplom. Hittar bilder på döda människor i en låda och ser att dessa kan användas i en kampanj för Trafiksäkerhetsverket. Det blir en stortavlekampanj som hittills är den som har de högsta uppmärksamhetsvärden i svensk historia. Och största ökningen av bältesanvändning bland killar i åldern 18 – 21 år. Arbetar för trafiksäkerhetsverket ett antal år och producerar ett antal kampanjer att få folk att bälta sig, cykla säkrare och att respektera de lagar och regler vi kommit överens om. Det blir även ett par årsredovisningar för Vägverket. Nya uppdrag för SAS. Skapar en bok med SAS totala erbjudanden. Skapar kampanjer som får folk att börja flyga till nya destinationer i östra Europa. Ny design på Svenskt Papper. Medverkar vid design av en ny konceptstore på Birger Jarlsgatan, fortfarande kvar efter femton år. Förpackningar på söta drycker och juicer från Spendrups. Mitt stora intresse för de "som har det lite svårare" för med sig att jag under ett par år arbetade för BRIS.
A N D A S
Blir noggrant utvald av Apple att marknadsföra dem i Sverige. Det blir den första pris och kompatibilitetskampanjen i världen för Apple. Ny design och värvningskampanjer för Röda Korsets ungdomsförbund. Årsredovisningar för Munksjö pappersbruk. Krogen Brända tomten som inte har tillräckligt med besökare får hjälp med en ”antikampanj” som frankt berättar hur det är att vara ”ute”. Efter kampanjens slut ringlade köerna långa. Dessa år belönas flertalet av de arbeten jag är inblandad i med priser i Guldäggstävlingen. Introducerar ett antal nya varumärken för olika pappersbruk. Kataloger för Marbodal kök. Arbetar med Televerkets för tiden nya tjänster samt ett stort internarbete för att stärka sjävuppfattningen Det blir: Tack Televerkare som senare blir Tack Televerket. Är med och startar upp LTF, lantbrukarnas trygghetsförsäkring som får en identitet, säljmaterial och förpackar alla deras produkter och tjänster. Allt byggde på enkelhet och blev en framgång
A N D A S I G E N
Stille - ett finmekaniskt företag i Eskilstuna beställer en årsredovisning. Möter ett märkvärdigt företag som tillverkar operationsverktyg som hjälper kirurger över hela världen. Inreder kök som senare fotograferas av svenska fotoeliten. Sveriges ”bäste” dörrtillverkare Snickar-Per får en ny design och ett nytt utseende. Hjälper ett antal friskolor och skolor att presentera sig. Arbetar för att antal entreprenörer att visualisera företagsidéerna. Skapar ett visuellt språk för Sirius International som används än idag tolv år senare. Producerar Sirius årsredovisningar än idag. Som Friskis och Svettisledare har jag inte bara motiverat folka att hoppa, skutta och krumbukta sig under tjugo år, det har också blivit en hel del kampanjer. Vin&Sprit får en ny grafisk identitet. Ny logotype, nya skyltar och nytt bildspråk som kom att användas i flera år till Renault-Picard köpte dem. Det blev också fyra årsredovisningar. Sveriges Bönders organisation LRF tappade medlemmar sedan flera år och bad om hjälp. Insåg ganska snart att medlemmarna saknade förståelse för medlemskapet och bristande tilltro överhuvudet taget. Det blev starten på ett tioårigt samarbete där resultatet blev en ökning från 118 000 - 167 000 medlemmar. Kul! Kom samtidigt att starta en konceptbutik för Sveriges Bönder. Den lades tyvärr ner. Var alldeles för tidigt ute. Startade hemsida för LRF:s medlemsservice. Koncept för mässorna, där besökarna fick smaka på böndernas egna produkter – naturligtvis. Autolease behöver stöd med att förklara sin "enkelhet" och får det i ett antal åtgärder som dr-utskick och annonskampanjer.
A N D A S
Intentia som växte så det knakade fick ny grafisk identitet både på nätet och i alla publikationer. Skapade ett visuellt språk som visar det flöde som bolagets produkter kunde ge. Vackert! Assi Domän som köpte pappersbruk i hela Europa behövde hålla ihop alla företagen visuellt. Det blev en helt ny grafisk identitet på hela företaget. Samma år hjälpte vi Sveriges ”försvarsindustri” Celsius att bli civil. Ett antal kampanjer för fantastiska konstruktioner och möjligheter för civila ändamål. Satt i juryn för Ishotellets tävling – att designa en karaff till hotellet. Bidragen var för dåliga så jag blev ombedd att hjälpa till. Det blev en spektakulär och uppskattad skapelse. Samma år byggde jag en vattenbar i papper för SCA på Milanomässan. Keystone Advisors hörde av sig sent en sommardag. Resultatet blev en personlig presentation i bokform som delades ut personligen med en blomma. Succe! Ett tryckeri som heter Dahlströms hör av sig med önskemål om en folder där de vill berätta om en ny tryckpress som inhandlats. Det blir i stället en företagspresentation på 96 sidor som utlovar ”Vi ska bli världens bästa tryckeri” Detta året ökar de omsättningen med dryga tio procent. Samt ökar vinsten med detsamma. Ett flertal IT-bolag blir kunder såsom DIGITAL, IBS, Qbranch och ett arbete för IFS. Ett litet men oerhört intressant företag - emaenergy får ny identitet som speglar den kunskap företaget besitter. AKZO-NOBEL får hjälp med att ta fram bilder som illustrerar deras kunskap och verksamhet.
A N D A S
Connecta är ett annat bolag som växte så det knakade. Hittade ett personligt tilltalsätt att presentera företaget för att skapa en färgstark och personlig kultur. På tre år växte man från ett par hundra personer till över tusen. Sedan gick det som ofta då man vill för mycket för fort. Folk slutade och ledningen drog. Synd på så rara ärtor. Arkitektkontoret Brunnberg och Forshed hade jobbat med ”värderingsarbete” under en tid då vi föreslog att sprida dessa värderingar till kunder, nya kunder och framförallt till studenter man vill rekrytera. Det blev en bok som kom att kallas ”Skillnaden” Sedan dess är vi inne på andra årsredovisningen och ett antal nya projekt. Delade ett tag lokal tillsammans med Patrik vars bror hade en stor videokedja. Den formade vi om till ett nytt koncept med inredning och allt. Den kom att heta Hemmakväll och gör det än idag. Sveriges största filmuthyrningsföretag. Fastighetsägarna fyller 100 år och får hjälp med workshop om sin historia, nuläget och att se framtiden. Film, bok och symbol. Malmegårds fastigheter beställer en bok som blir på ett par hundra sidor. Fyllda med historia, bilder på fastigheter och det företaget skapat.Ja dess emellan har det blivit en hel del annat smått och gott. Det som har förenat alla uppdrag jag varit engagerad i är en tydlig fråga: Vem är kunden? Ju tydligare svar ju bättre har responsen blivit. Otvetydigt och självklart.
P U S T
Hoppas detta kan ge dig tankar och idéer hur du kan ta hjälp av de erfarenheter jag gjort. Att vi tillsammans kan skapa nya lösningar för människor, djur och planetens bästa. Det vore underbart.
Om du orkar och vågar / Michael Ringvall art-director, strateg och idéutvecklare